Az útdíj 2013. évi bevezetése és hatása

kamion útdíj 2013A használatarányos díjfizetési kötelezettséget, az útdíjhasználati díjat (UD) hasonlóan több nyugat-európai országhoz hazánkban is bevezetik. Az úthasználati díj vagy útdíj rendszere rohamtempóban kerül kiépítésre, mivel a korábbi tender győztes külső okokra hivatkozva visszalépet a kiépítéstől, így a költségvetésbe betervezett ide évi 75 milliárd forintos bevétel miatt zárt meghívásos rendszerben az I-Cell Kft. építheti ki az útdíjat.

Az útdíj bevezetése több mint 200.000 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsi tulajdonost érint, illetve a teljes országon áthaladó tranzit forgalmat. Az útdíjköteles szakaszok kiterjednek az autópályákra, gyorsforgalmi és az összes főútra is, összesen 6513 kilométert érintve. A használatarányos útdíj bevezetése 2013. évben azért van szükség az Autópálya Kezelő oldala szerint, mivel a jelenlegi időalapú matricás rendszer nem képes fedezni a költségeket, az úthálózat fejlesztése miatti összeget, illetve az Európai Unió a maximális díjszinteket meghatározza, így többlet bevételhez nem juthat az utak fenntartója. Az elv amelyet az új rendszerben megvalósítani kívánnak, a “szennyező és a használó fizet” vagyis minél környezetszennyezőbb tehergépjárművel rendelkezik valaki, illetve minél többet megy, annál nagyobb összeget kell befizetnie az útdíj rendszerébe.

Az előre borítékolható problémákat az okozza, hogy az országban mintegy 40 ezer kamionos rendelkezik GPS szolgáltatással, akik ezen közreműködő segítségével “vallhatják be” a megtett utak hosszát, mivel a rendszerük automatikusan jelenti le a szakaszokat az útdíjkezelő társaság, az Autópálya Kezelő felé. A maradék mintegy 150 ezer kamionos számára nem marad más lehetőség, mint pár nap alatt szerződni GPS szolgáltatókkal vagy egy bizonyos viszonylati jegy megváltása, azonban ebben az esetben előre kell megadni és kifizetni a várható útdíj ellenértékét.

A 2013. július 1-től életbe lépő új elektronikus útdíj rendszerben előre láthatólag jelentős mértékben fog emelkedni a fizetendő díj az időalapú matricás rendszerhez képest, ezek nem egy esetben akár hússzoros díjemelkedést is jelenthet. Egy felmérés alapján a fuvarozók ekkora díjemelkedést nem kalkuláltak be az idei évi költségekbe, illetve tovább nehezíti a sorsokat, hogy minden esetben az útdíjat előre kell megfizetniük, amely akár több százezer forintos költséget is jelenthet számukra, miközben a fuvardíjat általában 30-60 napos átfutással kapják meg a megbízóktól.

A háromtengelyes gépjármű  70,02 és 36,75 forint, a négytengelyes kamionnál pedig 108,38, illetve 67,60 forint a díjtarifa. A kéttengelyes gépjármű a gyorsforgalmi úton 49,90, míg a főúton 21,23 forintért tehet meg egy kilométert.

Aki az útdíjfizetés elmulasztásán vagy kevesebb útdíj megfizetésén érnek, annak jelentős összegű bírságot kell fizetnie. 2013. július 1. és 2013. augusztus 31. között azonban 24 órán belül csak 1 alkalommal szabható ki bírság, szeptember 1-től azonban akár már 8 óránként is bírságolható a mulasztó gépjármű. Az útdíj megfizetését útdíj ellenőrök vizsgálják majd, illetve a rendőrségnek is lehetőség lesz az ellenőrzésre, valamint jelentős számú kamerarendszerrel próbálják majd kiszűrni a bliccelőket.

Az Autópálya Kezelő az útdíj kapcsán új internetes rendszert vezet be 2013. június 20-tól HU-GO néven, illetve a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ oldalán a díjköteles úthálózat részletes térképe érhető el.

A bejegyzés kategóriája: Gazdaság
Kiemelt szavak: , , , , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.